Rozlišit jednotlivé typy není zrovna snadné, a pokud jej vidíte ve vzduchu prostým okem, je to pro laika skoro nemožné. Nemáte-li po ruce Flight radar, asi se vám to ani nepovede. Na letišti je to snadnější, ale i zde jsou třeba alespoň základní znalosti. Tento článek z vás nechce udělat spottera, ale pohlédněme na tabulku níže, kde jsou vypsány nevíce obvyklé typy letadel, se kterými se můžeme u nás setkat.
· Boeing
· Airbus
· Iljušin
· Lockheed
· Beechcraft
· McDonnell Douglas
· Embrayer
· Fokker
· Antonov
· Tupolev
A dost. Je jich ještě několik dalších, ale tyto stačí. Všechny mají jedno společné, jde o letadla dopravní. A každý výše popsaný typ má ještě další „podtypy“, které nesou označení buďto číslem, nebo písmenem, nebo obojím. Tyto letadla může společnost vlastnit, nebo si je jen pronajímat, a můžeme je dále dělit do dalších skupin, například podle
· Doletu
· Velikosti
· Uspořádání sedadel
· Kapacity (počet cestujících)
· Druhu motorů
· Počtu motorů
· Polohy nosných ploch
· Tvaru křídel
A samozřejmě ještě spousty a spousty jiných. Každé letadlo má některé specifické znaky, které odborník ihned rozpozná, a určí druh letounu. Pokud to chcete dokázat i vy, je třeba začít studovat vše, co o letadlech seženete. Chcete-li například rozeznat, a to bezpečně Airbus od Boeingu, musíte si umět pamatovat. A to dost věcí. Například tvar „čumáku“.
Boeing ho má delší a užší, Airbus jako „buldog“. Dále je poznáte podle oken v kopkitu, nebo tvaru motorů. Podle tzv. wingletů* to již dnes asi nepůjde, protože jsou v posledních typech skoro stejné.
Nuže, jak vidno, rozlišit jednotlivé stroje není zrovna snadné, ale časem se to dá naučit. My, co se to učit nechceme, a to z různých důvodů, si musíme vystačit s již výše zmíněným Flight radarem. Ten nám prozradí více než dosti.
*malá pomocná plocha různého tvaru na konci nosného křídla letadla